Expedition Nordåsen 2011

Omelett er aldri feil til frokost!

Gutten i røyken!

Stolt fisker!

Flere som prøver fiskelykken!

Nydelig eksemplar av en ørret!

Gjennomgang av dagens orienteringsoppgaver!

Konsentrert!

Fokusert på de kommende utfordringene!

Idyll!

Nærmere vannet kom vi ikke uten å svømme!

Dårlig vits over sambandet!

Samarbeid løser det meste!

Neste steg planlegges!

Vi er sikker på vi så et troll!

Sliten, men ikke utslått!

Storfisker'n in Action!

Vakkert?

Lite som slår nystekt ørret!

Hvorfor vi vil komme tilbake hit!

Eneboligen vår!

Luna slapper av!

Fra teltleiren!

Naturens egen kunst!

Luna kløver for første gang!

Tilbake til utgangspunktet - vel gjennomført gutter! Vi er stolt av dere...

Dag 1: Tøff start

Med bratt stigning fra start av, så ble det en tøff start for flere av guttene våre.Turen startet ved Store Vikka, for så å ta turen opp til Klofjell. En tøff etappe med tung bør på ryggen, samt ukjent terreng. Noe klaging ble det, men ikke verre enn at vi kom oss inn til Base Camp i 21-tida på kvelden.

vel fremme i Base Camp ble det prioritert å sette opp teltene før det ble mørkt. Mat/drikke var det siste som skjedde før guttene la seg i soveposen for natta.

Dag 2: Orientering, full forvirring, fire årstider og godt ørretfiske

Denne dagen skulle brukes til å terpe på kart, kompass og orienteringskunnskapene. Med kart, kompass, WT og mat/drikke, så lå alt til rette for en lærerik session ute i urskogen i Nordåsen. Og tett vegetasjon var det - så tett at enkelte poster ikke ble funnet. Årsaken var enkel: Nesten håpløst å orientere, deler av sambandet brøt sammen, samt feil orientering fra start av. En gruppe orienterte seg langt unna målet. Det tok tid før vi fikk kontakt med de igjen, men ingen skade skjedd, bare veldig lærerikt!

Dagen ble også brukt til å bestige Marifjell, samt legge turen innom en del fiskevann. Et nydelig terreng og noe så sjeldent som en nesten uberørt skog. Flott skue!

Guttene merket gårdagen mye, så det ble brukt litt motivasjonskunst for å få med oss alle.

Når det gjelder været på formiddagen, så kan du snakke om å ha alle årstidene løpet av noen få minutter; sol, regn, vind, snø og hagl før sola overtok resten av dagen.

På kvelden var det duket for fiskeshow à là Eirik...Nesten 3 kg med ørret, middagen var berget! dagens klysekommentar kom fra storfisker'n sjøl; "...Nå må jeg gi meg - vi skal jo spise dette også!!!"

Guttene var også fornøyd! Sliten og mett på opplevelser, så var det en trøtt gjeng som la seg på kvelden. De har vært svært flinke denne dagen. Mestrer i stor grad orientering, kart og kompass, holdt godt humør - det er en flott gjeng vi hadde med oss.

Dag 3: Avslutning!

På grunn av ulike årsaker, så valgte vi å avslutte tidligere enn planlagt. Leiren ble brutt i 7-tida på morgenen der vi la i vei ned fra fjellet og ned igjen til utgangspunktet.

En kjempe fin tur med flott ungdom. Og når naturen viser seg fra en tøff, men også flott og majestetisk side, ja da blir det vellykket!

Friluftshilsen fra DBIDH 8/9, Eirik, Mats og "Luna"